شایع ترین علائم آرتروز چیست ؟

شایع ترین علایم آتروز چیست ؟

آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی است که باعث التهاب و از بین رفتن تدریجی غضروف میان مفاصل می شود از شایع ترین علایم آرتروز درد و دشواری در حرکت است , آرتروز غضروف  را از بین می برد و استخوان ها هنگام حرکت به هم ساییده می شوند مهمترین علت آن چاقی , استفاده بیش از حد از مفصل , ضربه و یا دلایل ژنتیکی است و روش های درمان آن نیز شامل , تمرینات ورزشی , ابدرمانی , دارو و در موارد شدید جراحی است . جهت دریافت نوبت اینترنتی متخصص ارتوپدی در شهریار ، تهرانسر یا شهرک غرب با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

• شایع ترین علت آرتروز چیست ؟
  • علت آرتروز چیست ؟
  • روش های درمانی آرتروز
شایع ترین علایم آتروز چیست ؟

شایع ترین علایم آرتروز چیست ؟

درد :

از شایع ترین علایم آرتروز درد است , در آرتروز غضروف مفاصل تخریب می شود و در نتیجه این آسیب دیدگی , افزایش سن و کشیدگی یا پارگی طولانی مدت غضروف در مفاصل بروز می کند و باعث درد می شود .

خشکی مفصل :

زمانی که بدن به ناچار اضافه وزن را تحمل کند به این معنی است که مفاصل باید فشار بیشتری را تحمل کنند همچنین سلول های چربی پروتئین هایی را آزاد می کنند و هر دو این عوامل باعث آرتروز و در نهایت خشکی مفصل می شود .

تعویض مفصل زانو چه زمانی باید انجام داد

تورم در ناحیه آسیب دیده :

آرتروز می تواند باعث تورم و التهاب در مفاصل شود و اغلب هم زانوی بیمار را درگیر می کند در برخی از انواع آرتروز پوست روی مفصل آسیب دیده قرمز , متورم و گرم می شود , درد و تورم پس از دوره های طولانی بی تحرکی مانند نشستن , خوابیدن و یا استراحت به خصوص در پایان روز بدتر می شود .

دشواری در حرکت مفصل :

یکی دیگر از شایع ترین علایم آرتروز دشواری حرکت است , مفصل با یک بافت محافظ یا عنوان غضروف پوشیده شده است در بیماری آرتروز این غضروف از بین می رود و استخوان ها هنگام حرکت به هم ساییده شده و در نتیجه آن فرد درد و دشواری در حرکت را تجربه می کند .

صدای ترق تروق :

یکی از موضوعات آزاردهنده در بیماری آرتروز صدای ترق تروق در زانو است , آرتروز باعث می شود که غضروف انتهای استخوان نازک شود و سطح خارجی استخوان از بین برود و در نتیجه با ساییده شدن استخوان ها به هم از محل مفصل زانو صدای خاصی شنیده شود که با درد همراه است .

علت آرتروز چیست ؟

آرتروز ناشی از فرسودگی است که با بالارفتن سن ایجاد می شود در طول روز به دلیل فعالیت های بدنی مفصل , مفاصل مرتبا در معرض ضربه قرار میگیرد و این آسیب ها به غضروف مفصل وارد می شود بدن این آسیب ها را تا جایی که می تواند ترمیم می کند گاهی بدن نمی تواند آسیب های وارده را مرتب ترمیم کند در این هنگام غضروف مفصلی خراب تر شده و آرتروز ایجاد می شود پس از آن سطح غضروف لایه لایه می شود و با هر آسیب مقداری از کلفتی غضروف کاسته می شود و این اولین نشانه شروع ساییدگی مفصل است , اضافه وزن , استفاده نادرست از مفصل , ضربات وارد شده به مفصل , پای پرانتزی ,ژنتیک و عفونت های مفصلی از مهم ترین دلایل آرتروز هستند .

دکتر متخصص زانو پرانتزی در تهران

روش های درمانی آرتروز

درمان های دارویی :

داروهای تجویز شده به نوع آرتروز بستگی دارد این داروها شامل داروهای ضد درد اعم از استامینوفن , ترامادول , داروی گلوکوزامین , داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن , ملوکسیکام , ناپروکسن سدیم و ایندومتاسین است همچنین ممکن است پزشک داروهای ضد روماتیسمی از قبیل متوتروکسات و هیدروکسی کلروکین را تجویز کند , آرتریت غیر التهابی معمولا با داروهای مسکن , کاهش وزن و خود مراقبتی بهبود می یابد در آرتریت التهابی از داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئید ها , داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی , داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری و داروهای بیولوژیک استفاده می شود .

روش های خانگی درمان آرتروز :

برای درمان خانگی آرتروز توصیه می شود که علاوه بر داشتن زندگی فعال ترکیب متعادلی از مواد غذایی اعم از کربوهیدرات ها , چربی و پروتئین ها برای حفظ تعادل داشته باشید , در صورت داشتن اضافه وزن آن را اصلاح نموده و از سرما و گرما درمانی در محل موضع درد استفاده کنید در مورد مکمل ها از پزشک سوال کنید استفاده از بریس و ارتزها به شما کمک می کند همچنین در زندگی تفکر مثبت داشته و از استرس و اضطراب خود را دور نگه دارید .

درمان جراحی آرتروز :

آخرین گزینه درمانی برای آرتروز به خصوص آرتروز زانو جراحی تعویض مفصل است این روش که آرتروپلاستی استع درمان های جراحی دیگر شامل استئوتومی و آرتروسکوپی است , جرحی از روش های پرتهاجمی درمان آرتروز زانو می باشد که درد زانو را به شدت کاهش می دهد و عملکرد غضروف اسیب دیده مفصل زانو را نیز بازیابی می کند

علائم پارگی مینیسک پا چیست ؟