تعویض مفصل زانو

زمانی که اوزون تراپی ، تزریق ژل و پی آر پی و یا روش های غیر جراحی  و دیگر پیشنهادات دکتر ارتوپد را جدی نگیریم شاید در نهایت مجبور باشیم برای رفع آسیب دیدگی زانو به تعویض مفصل زانو روی بیاوریم .  در جراحی تعویض مفصل زانو قسمت هایی از مفاصل آسیب دیده یا فرسوده زانو با مفصل مصنوعی تعویض میشود . این جراحی می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد زانو کمک کند. در طول جراحی، استخوان و غضروف آسیب دیده با قطعات ساخته شده از فلز و پلاستیک مخصوص جایگزین خواهد شد شاید پایان زانو درد شما باشد .  برای کسب اطلاعات از هزینه عمل تعویض مفصل زانو و مراقبت های قبل و بعد عمل با مطب دکتر پیمان کاظمی متخصص ارتوپد در تهرانسر  ، شهرک غرب و شهریار که دارای کورس جراحی زانو از اتریش میباشد تماس بگیرید .

چه کسانی کاندیدای تعویض مفصل زانو هستند  ؟

برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جایگزینی زانو برای شما مناسب است یا خیر تشخیص نهایی با پزشک ارتوپد شماست .   عکسبرداری های لازم به راحتی  نشان  میدهد که میزان آسیب دیدگی زانو شما چقدر است و در نهایت  اگر مفصل زانو آسیب دیده باشد پزشک پیشنهاد تعویض مفصل را به شما خواهد داد .

چه زمانی مفصل زانو باید تعویض شود ؟

مفصل زانو یکی از پیچیده ترین قسمت های بدن بوده و به دلیل محل قرارگیری ان در معرض آسیب قرار دارد ناراحتی های مرتبط با مفصل زانو بسیار شایع است اما خوشبختانه با توجه به پیشرفت علم پزشکی در زمینه ساخت پروتز آرتروپلاستی یا همان عمل تعویض مفصل زانو یکی از موفق ترین عمل های جراحی می باشد اینکه چه زمانی مفصل زانو باید تعویض شود ؟ باید گفت این عمل در افراد پایین تر از 50 سال توصیه نمی شود .

• آشنایی با عمل تعویض مفصل زانو و کاندیدای مناسب این عمل
  • چه زمانی مفصل زانو باید تعویض شود ؟
  • فواید و عوارض عمل تعویض مفصل زانو
  • مراقبت های قبل و بعد از عمل تعویض زانو

آشنایی با عمل تعویض مفصل زانو و کاندیدای مناسب این عمل

در انتهای استخوان یعنی محل قرار گیری مفصل بافت انعطاف پذیری وجود دارد که موجب تسهیل حرکت آن می شود اما به دلیل تخریب تدریجی غضروف اصطکاک افزایش یافته و استخوان ها ساییده می شوند در نتیجه در ناحیه زانو درد شدیدی ایجاد می شود و در این صورت توسط پزشک جراح متخصص ارتوپد عمل تعویض مفصل زانو انجام می شود , با اینکه این عمل یکی از موفقیت آمیز ترین عمل های جراحی در جهان است اما در ابتدا پزشک درمان را با تجویز دارو یا فیزیوتراپی شروع می کند اگر این درمان ها اثربخش نباشند پزشک عمل جراحی را پیشنهاد می کند.

برای این عمل پزشک از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می کند و با ایجاد شکاف کوچک در مفصل زانو به نواحی داخلی استخوان و مفصل دسترسی پیدا کرده و نواحی آسیب دیده توسط ابزار مخصوص حذف و پروتز و ایمپلنت های مخصوصی جایگزین مفصل آسیب دیده می شود , ایمپلنت توسط سیمان استخوانی به استخوان ران و ساق پا متصل می شود همچنین پزشک ممکن است روش تثبیت بیولوژیک را برای اتصال استخوان با مفصل مصنوعی انتخاب کند.

مناسب ترین کاندیدا برای عمل تعویض مفصل زانو کسانی هستند که با درمان های جراحی بهبود نمی یابند همچنین کسانی که در زانو آنها شدید مداوم و همیشگی است , در راه رفتن از پله و حالت نشستن مشکل دارند , حتی زمان استراحت و کسانی که دچار محدودیت حرکتی و بدشکلی زانو شده اند کاندیدای مناسب این عمل هستند .

چه زمانی مفصل زانو باید تعویض شود ؟

اینکه چه زمانی مفصل زانو باید تعویض شود ؟ زمانی است که درمان های دارویی , آب درمان , فیزیوتراپی , تزریق ژل و تزریق PRP و دیگر درمان های غیر جراحی که توسط پزشک تجویز می شود تأثیری نداشته باشد , اما سن نیز از مهم ترین عوامل تعیین کننده برای عمل جراحی است پزشکان این عمل را در افراد پایین تر از 50 سال توصیه نمی کنند مطالعات انجام شده نشان می دهد که مناسب ترین سن برای تعویض مفصل زانو 60 تا 80 سالگی است اما با این حال میزان درد و ناراحتی  اگربه حدی باشد که کیفیت زندگی را تحت الشعاع قرار دهد نیاز به تعویض مفصل زانو است .

تعویض مفصل زانو برای چه کسانی ممنوع است ؟

به اینکه چه زمانی مفصل زانو باید تعویض شود وکاندیدای مناسب این عمل اشاره کردیم اما  مشکلاتی مانند مشکلات قلبی ریوی , دیابت و لخته شدن خون همچنین عفونت پس از تعویض مفصل باید قبل از عمل بررسی شود زیرا این مشکلات ممکن است عوارض ناشی از عمل را بالا ببرند بنابراین قبل از عمل نیاز است که این موارد توسط پزشک بررسی شوند , افرادی که در یک سال گذشته سابقه عفونت در مفصل زانو یا دیگر مفاصل بدن داشته اند , کسانی که به مدت طولانی با ویلچر حرکت می کنند , افرادی با سابقه بیماری های نورولوژیک و ضعف عضلانی در اندام تحتانی یا ناتوانی شدید همچنین مبتلا به دیابت کنترل نشده یا مبتلا به اضافه وزن , این عمل توصیه نمی شود .

فواید و عوارض عمل تعویض مفصل زانو

آیا عمل زانو خوب است ؟ باید گفت که این عمل مزایای متعدد دارد از آنجا که زانو مفصل محوری است و نقش مهمی در حرکت قسمت های تحتانی دارد هنگامی که درد آن بسیار شدید باشد با روش غیر جراحی نمی توان درد را کنترل کرد عمل تعویض زانو بهترین روش است که می تواند درد مرتبط با استئوآرتریت زانو را بهبود بخشیده و عملکرد زانو را بهتر کند .

فواید و عوارض این عمل شامل

• تسکین درد و تورم
  • رفع محدودیت حرکتی , سفتی و خشکی مفصل و بازیابی تحرک
  • بهبود کیفیت زندگی
  • از بین رفتن صداهای غیر طبیعی زانو

عمل تعویض زانو مشابه هر عمل جراحی دیگری عوارضی را به همراه دارد ؛ عفونت , لخته شدن خون , درد و تورم , خونریزی , آسیب دیدگی اعصاب و شریان و واکنش آلرژیک از جمله عوارض جانبی تعویض مفصل زانو است .

مراقبت های قبل و بعد از عمل تعویض زانو

• به مدت 2 هفته اجتناب از داروهای ضد انعقاد یا داروهایی که روی لخته شدن خون تأثیر دارند .
  • ناشتا بودن تا 8 ساعت قبل از عمل
  • استفاده از عصا و واکر تا چند هفته بعد از عمل

پس از عمل آرتروپلاستی حدود 2 ساعت فرد در حالت ریکاوری می ماند بنا به صلاحدید پزشک ممکن است فرد همان روز مرخص شود و یا تا چند روز در بیمارستان بماند برای کمک به افزایش جریان خون در ماهیچه ها پس از عمل باید به مرور سعی کنید پا و مچ را تکان دهید برای جلوگیری از لخته شدن خون در ناحیه عمل ممکن است پزشک داروهای رقیق کننده خون را تجویز کند همچنین برای کاهش درد داروهای مسکن را تجویز می کند , برای جلوگیری از عفونت ناحیه عمل را خشک و تمیز نگه دارید , پس از عمل برای تسریع در روند بهبودی وتقویت ماهیچه های پا فیزیوتراپیست به شما تمریناتی آموزش می دهد .