بیماری پاژه استخوان چیست ؟

بیماری پاژه استخوان

بیماری پاژه استخوان چیست ؟

بیماری های استخوانی طیف وسیعی از اندام ها را در بر میگیرد که بر سیستم اسکلتی عضلانی از جمله استخوان ها  و مفاصل تأثیر می گذرد , این بیماری ها می توانند از شکستگی های معمولی گرفته تا اختلالات پیچیده مانند آرتریت و پوکی استخوان افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد , یکی از این بیماری ها , بیماری پاژه استخوان است این بیماری شایع ترین بیماری استخوانی پس از پوکی استخوان است که مکانیسم بازیافت طبیعی بدن را مختل کرده و به تدریج استخوان جدید جایگزین استخوان قدیمی می شود , اگر علایم این بیماری را داریدو در استخوان و مفاصل شما کاهش نمی یابدبه پزشک ارتوپد مراجعه کنید . دریافت اینترنتی نوبت از متخصص ارتوپد در تهرانسر به زودی در وبسایت  امکان پذیر خواهد شد . همچنان با ما همراه باشید با :

• بیماری پاژه استخوان چیست و چه علایمی دارد ؟
  • انواع بیماری پاژه
  • علت پاژه استخوانی
  • تشخیص بیماری پاژه
  • درمان بیماری پاژه استخوان چیست ؟
  • درمان بیماری پاژه استخوانی چیست ؟
  • عوارض عدم درمان بیماری پاژه
بیماری پاژه استخوان

بیماری پاژه استخوان چیست و چه علایمی دارد ؟

بیماری پاژه استخوان نوعی بیماری استخوانی است که پیشرفت تدریجی دارد  در این بیماری بافت استخوانی جدید کم کم جایگزین بافت استخوانی قدیمی می شود ,  یعنی استخوان تخریب شده و بازسازی آن بیش از حد طبیعی است , استخوان ها می توانند به مرور شکننده شده و تغییر شکل دهند , جمجمه , لگن , ستون فقرات و پاها بیشترین مناطق  آسیب دیده هستند .

این بیماری در لگن باعث درد لگن , در جمجمه باعث رشد استخوان بیش از حد جمجمه و در نتیجه می تواند باعث سر درد و ناشنوایی شود همچنین در ستون فقرات باعث فشرده شدن ریشه عصبی و احساس بی حسی و مور مور و درد در پا و بازو می شود , وجود این اختلال در ساق پا باعث ضعیف شدن استخوان و استخوان های بزرگ و بدشکل در پا می شود که  می تواند منجر به آرتروز در زانو و لگن شود خطر این بیماری با افزایش سن و در صورت ابتلای اعضای خانواده به آن افزایش می یابد .

علایم کلی این بیماری شامل:

• درد استخوان یا مفاصل
  • تورم مفصل
  • حساسیت یا قرمزی پوستی
  • رشد غیر طبیعی استخوان و بدشکل شدن استخوان
  • استخوان های ضعیف که مستعد شکستگی هستند
روند اوزون تراپی زانو چیست  ؟

انواع بیماری پاژه

پاژه کنونی :

این نوع یک یا چند استخوان را تحت تأثیر قرار داده و بدون علامت است و در یک رادیوگرافی یا آزمایشات تصویر برداری مشخص می شود .

پاژه پلی استوتیک :

این بیماری پاژه استخوانی چند استخوان را در بدن تحت تأثیر قرار می دهد و نسبت به نوع قبلی علایم و شیوع بیشتری دارد .

علت پاژه استخوانی

به طور مشخص نمی توان گفت که علت بیماری پاژه استخوان چیست اما محققان بر این باورند که این بیماری می تواند تعامل عوامل ژنتیکی و محیطی باشد , سابقه خانوادگی , جهش های ژنتیکی یا عوامل ارثی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند ,  تصور می شود که عفونت ویروسی ( مانند ویروس هاری و سرخک ) منجر به این بیماری در افرادی شود که از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به آن می باشند , این بیماری با تشکیل غیر طبیعی بافت استخوانی مشخص می شود بافت استخوان توسط سلول های استئوکلاست تجزیه می شود و سلول های استئوبلاست بافت استخوانی جدید را تشکیل می دهد در پاژه استئوکلاست بیش از حد فعال است و باعث تشکیل استخوان غیر طبیعی که مستعد شکستگی است می شود .

تشخیص بیماری پاژه

• معاینه فیزیکی
  • آزمایش خون
  • آزمایش های تصویر برداری مانند اشعه ایکس , سی تی اسکن یا اسکن MRI
هزینه تزریق ژل به زانو چقدره ؟

درمان بیماری پاژه استخوانی چیست ؟

برای بیماری پاژه استخوان درمان قطعی وجود ندارد اما با برخی راه کار ها می توان علایم آن را مدیریت نموده و به جلوگیری از عوارض ان کمک کرد ,هدف از درمان این بیماری کاهش چرخش استخوان , بهبود درد و جلوگیری از عوارض آن است , گرم کردن ناحیه مورد نظر با کمپرس گرم و استفاده از لامپ های گرمایی برای کاهش درد توصیه می شود چند مورد از داروهای مهم این بیماری شامل بیس فسفونات ها به منظور کاهش سرعت چرخش استخوان و کاهش درد استخوان , کلسی تونین برای مهار تحلیل استخوان , هورمون پاراتیروئید ( PTH ) و نیز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش درد و التهاب است  و در برخی موارد بنا به صلاحدید پزشک برای اصلاح ناهنجاری های استخوانی , کاهش فشار روی اعصاب و ترمیم شکستگی ها ممکن است نیاز به جراحی باشد .

عوارض عدم درمان بیماری پاژه

در صورتی که نسبت به درمان بیماری پاژه استخوان سهل انگاری شود می تواند منجر آرتروز , شکستگی , فشرد شدن عصب و در صورتی که جمجمه آسیب دیده باشد باعث کم شنوایی و نیز در موارد دیگر باعث نارسایی قلبی شود .

مرکز جراحی پارگی مینیسک در تهران کجاست