علت گوژپشتی چیست ؟

علت گوژپشتی

علت گوژپشتی چیست ؟

گوژ پشتی یا کیفوز وضعیتی است که قسمت بالای ستون فقرات به سمت جلو خم می شود ,از جمله علت گوژپشتی  قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب  , افزایش سن و تخریب دیسک است , برای گوژپشتی باید به پزشک ارتوپد مراجعه کرد پزشک نیز برای تشخیص آزمایش های تصویر برداری را پیشنهاد می کند و با توجه به شدت آن روش های دارویی , فیزیوتراپی و یا جراحی را تجویز می کند . برای دریافت نوبت از متخصص ارتوپد در شهرک غرب دکتر پیمان کاظمی با ما تماس بگیرید  ویا همراه ما بمانید با  :

• گوژپشتی چیست و چه علایمی دارد ؟
  • انواع گوژپشتی
  • علت گوژپشتی و کیفوز چیست ؟
  • تشخیص گوژپشتی توسط پزشک
  • عوارض گوژپشتی
  • راه کارهایی برای جلوگیری از گوژپشتی
علت گوژپشتی

گوژپشتی چیست  و چه علایمی دارد ؟

در وضعیت گوژپشتی ستون فقرات در قسمت بالا دچار انحنای بیش از حد می شوند ,ناحیه توراسیک ستون فقرات یک انحنای جزئی طبیعی دارد ,  که این حالت به جذب ضربه و تحمل وزن سر کمک می کند اگر این قوز طبیعی بزرگ تر از حد معمول باشد فرد به قوز کمر مبتلا می شود اگر از کنار به فردی که گوژ پشت است نگاه کنید این ناحیه به طور قابل توجهی بیرون زده به نظر می رسد علایم گوژپشتی شامل موارد زیر است .

• خم شدن سر به جلو و شانه های گرد
  • تفاوت در ارتفاع شانه
  • احساس سفتی و یا درد در کمر
  • دشواری دراینکه کاملا صاف دراز بکشید
  • سفت شدن ماهیچه های پشت ران
  • احساس خستگی مفرط

در برخی موارد نیز ممکن است که فرد احساس ضعف یا گزگز در پاها و یا مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس را همراه با این بیماری تجربه کند .

انواع گوژپشتی

کیفوز وضعیتی :

این نوع در دختران بیشتر از پسران است  و علایم آن در سن جوانی تشخیص داده می شود این اختلال به دلیل وضعیت نامناسب بدن و ضعیف شدن عضلات و رباط ها در بدن ایجاد می شود .

درمان پارگی رباط صلیبی با جراحی نوین

کیفوز شوئرمن :

این نوع نیز در جوانی تشخیص داده می شود و نتیجه بد شکلی در ساختمان مهره ها ی کمر است عارضه هایی مانند اسکولیوز به همراه آن شایع است .

کیفوز مادرزادی :

این عارضه به دلیل شکل گیری غیر طبیعی مهره های کمر قبل از تولد ایجاد می شود در این نوع ممکن است چندیدن مهره کمر به صورت به هم جوش خورده رشد کند.

علت گوژپشتی و کیفوز چیست ؟

شکستگی در مهره ها :

از جمله علت گوژپشتی , شکستگی در مهره های ستون فقرات است , گاهی این نوع شکستگی موجب انحنای ستون فقرات می شود شکستگی های فشاری در استخوان های ضعیف ایجاد می شود شکستگی های فشاری  در بیمارانی بیشتر ایجاد می شود که از علایم پوکی استخوان رنج می برند یا بیمارانی که استخوان ستون فقرات آنها به دلیل بیماری هایی مانند سرطان استخوان ضعیف می شود و استخوان تحمل فشار را ندارد و دچار شکستگی می شود در این حالت یک بخش از مهره که معمولا قسمت جلویی آن است متلاشی می شود و مهره ظاهری گوه مانند پیدا می کند .

پوکی استخوان :

از دیگر علت گوژپشتی پوکی استخوان است , پوکی استخوان یکی از مشکلات شایع بین سالمندان , زنان یائسه  و افرادی که برای چند ماه کورتیکواستروئید مصرف می کنند می باشد پوکی استخوان مهره ها را ضعیف و احتمال شکستگی فشاری را بیشتر می کند  , در صورتی که پوکی استخوان در یک فرد بیش از اندازه باشد , استخوان های ستون فقرات وی ضعیف و فشرده می شوند با درمان پوکی استخوان می توان از این وضعیت نیز جلوگیری کرد .

درمان زانو عفونتی به روش اوزون تراپی

فرسایش دیسک ها :

دیسک ها بالشتک های نرم بین مهره ها بوده که به عنوان ضربه گیر بین بدنه هر مهره عمل می کنند تا تأثیر حرکت و فشاردر ستون مهره را کاهش دهند که همراه با افزایش سن صاف و منقبض می شوند و وضعیت گوژپشتی نیز شدت پیدا می کند .

بیماری شوئرمن :

بیماری شوئرمن که کیفوز شوئرمن نیز نامیده می شود در زمان جهش رشدی قبل از بلوغ ایجاد شده و موجب قوز کمر می شود , وضعیت نامناسب ,  حمل کیف سنگین یا خمیده شدن گردن به طور مداوم موجب کشش عضلات و رباطها می شود و احتمال قوز کمر را بیشتر می کند .

تومورهای ستون فقرات :

تومورهای ستون فقرات می توانند مهره ها را ضعیف کنند و موجب شکستگی های فشاری در مهره ها شوند درمان های سرطان نیز ممکن است تأثیر مشابهی روی مهره ها داشته باشد .

اسپوندیلیت آنکیلوزان :

اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی آرتریت التهابی است که معمولا در اوایل بزرگسالی رخ می دهد و احتمال بروز قوز کمر را افزایش می دهد.

همانطور که در مواردفوق عنوان شد اگر استخوان های ستون فقرات قبل از تولد به درستی رشد نکند می تواند موجب گوژپشتی شود در این اختلال مهره ها به جای اینکه به طور عادی از هم جدا باشند به هم جوش می خورند , کیفوز مادرزادی ممکن است با رشد کودک تشدید شود بنابراین در سنین کودکی نیاز به جراحی دارد همچنین قوز کمر در کودکان می تواند با برخی شرایط پزشکی مانند سندروم اهلرز- دانلوس همراه باشد .

درمان نارسایی خون زانو با پی آر پی

تشخیص گوژپشتی توسط پزشک

• معاینه فیزیکی توسط پزشک
  • اشعه ایکس یا سی تی اسکن
  • ام آرآی

همچنین درصورتی که علایمی مانند بی حسی یا ضعف عضلانی وجود داشته باشد آزمایش های عصبی تجویز می شود و اگر تراکم استخوان کم باشد باید آزمایش پوکی استخوان داد.

آیا گوژپشتی درمان دارد ؟

در درمان گوژپشتی سن بسیار اهمیت دارد در سن رشد و باز بودن صفحه رشد اگر زاویه قوز پشت از 70 درجه کمتر باشد می توان از بریس , قوزبند ,  فیزیوتراپی یا ورزش برای درمان استفاده نمود  واگر بیمار در نتیجه قوز کمر دچار درد است  برای کنترل درد و بهبود علایم می توان از دارو استفاده کرد , پزشک احتمالا تجویز دارو را با داروهای ضعیف تر شروع می کند تا قوی و اگر کیفوزاز 70 درجه بیشتر باشد به جراحی نیاز است.

عوارض گوژپشتی

• افزایش خطر بیماری های دیسک گردن