علائم در رفتگی مفاصل چیست ؟

علائم در رفتگی مفاصل

علایم دررفتگی مفاصل چیست ؟

دررفتگی نوعی آسیب مفصلی است و زمانی که دو استخوان از هم جدا شده و سطح تماس خود را از دست می دهند این عارضه رخ می دهد , علت دررفتگی می تواند تصادف , ضربه , زمین خوردن یا برخی تمرینات فشرده ورزشی و یا سایش مکرر در فعالیت های تکراری باشد , اگر دررفتگی جزئی باشد و بخشی از سطح تماس از بین رود به آن سابلوکساسیون می گویند دررفتگی می تواند در هر مفصل اعم از زانو , مچ دست , شانه و کتف و.. رخ دهد , مهمترین علایم دررفتگی مفاصل درد است و برای تشخیص دقیق و درمان باید به پزشک ارتوپد مراجعه نمود پزشک برای بررسی دقیق تر آزمایشاتی را تجویز می کند رادیوگرافی تصاویر دقیقی از استخوان و مفصل را در اختیار پزشک قرار می دهد سیتی اسکن نیز جزیئات دقیق تری از آسیب را نشان می دهد . با دکتر پیمان کاظمی متخصص ارتوپد همراه باشید با  :

• علایم دررفتگی مفاصل چیست ؟
  • علایم نیمه دررفتگی مفصل
  • انواع دررفتگی مفاصل
  • روش های درمانی دررفتگی مفاصل
علائم در رفتگی مفاصل

علایم دررفتگی مفاصل چیست ؟

درد شدید :

یکی از علایم دررفتگی مفاصل درد شدید است که ممکن است به اطراف مفصل نیز کشیده شود به عنوان مثال اگر دررفتگی در مفصل لگن رخ دهد این درد به لگن , پاها و زانو کشیده می شود .

تورم :

تورم نیز از دیگر علایم دررفتگی مفاصل است , در این عارضه برخی از بافت های کنار مفصل آسیب می بینند و مایع مفصلی تجمع کرده و به همین علت نیز تورم ایجاد شده و مفصل نیز بزرگ تر دیده می شود .

تغییر رنگ :

پس از دررفتگی مفصل در ابتدا قرمز رنگ به نظر می رسد  و سپس به کبودی بنفش مایل به سیاه  و پس از چند روز به رنگ سبز و زرد تغییر رنگ می کند , علت این تغییر رنگ تخریب عروق کوچک در نزدیکی ناحیه آسیب دیده و خونریزی درون بافت های نرم است که در محل آسیب یا اطراف آن ظاهر می شود .

بی ثباتی ومشکل در حرکت ناحیه آسیب دیده :

به دنبال دررفتگی ممکن محدودیت حرکتی ایجاد می شود که تقریبا حرکت غیر ممکن است پس از آسیب در فرد به دلیل درد بسیار زیاد در محل آسیب دیده توانایی حرکت عضو برای فرد دشوار است .

حساسیت نسبت به لمس :

از دیگر علایمی که با احساس آن می توان به دررفتگی استخوان مطمئن شد حساسیت به لمس در قسمت آسیب دیده است پوشش محل آسیب دیده را کنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس کنید نقطه ای که به لمس کردن حساس است محل دررفتگی استخوان است .

علائم پارگی مینیسک پا چیست  ؟

تفییر شکل مفصل :

گفتیم که در دررفتگی مفصل ارتباط بین دو سطح کاملا از بین می رود در این عارضه مفصل چنان کشیده یا پیچیده شده که استخوان از محل طبیعی خود در مفصل خارج یا جابه جا می شود و به ظاهر به نظر می رسد که استخوان در جای خود قرار ندارد .

علایم نیمه دررفتگی مفصل

نیمه دررفتگی نوعی دررفتگی جزئی است در این وضعیت قسمتی از استخوان ها از جای اصلی خود خارج می شوند  از علایم آن می توان به درد تورم بی حسی آسیب عصبی و محدودیت حرکت مفصل اشاره کرد , نیمه دررفتگی نیز می تواند باعث بسیاری از عوارض مشابه در درفتگی مفصل اعم از درد , آسیب عصبی , آرتروز و یا گاهی نیاز به تعویض مفصل باشد .

انواع دررفتگی مفاصل

دررفتگی زانو  :  معمولا با پارگی رباط همراه است .

دررفتگی مچ دست : استخوان , تاندون و اعصاب آسیب می بیند .

دررفتگی شانه  : سر استخوان بازو از حفره خارج می شود .

دررفتگی آرنج  :آرنج از جای خود خارج شده و زمانی اتفاق می افتد که فرد با دست باز به زمین بخورد .

دررفتگی مچ پا : بیشتر در تصادف با وسایل نقلیه یا هنگام ورزش رقص باله و پریدن رخ می دهد.

دررفتگی فک : که به دلیل شل شدن لیگامان ها تحلیل بخشی از استخوان های فک یا خروج جزئی از مفصل به سمت جلو و باز نگشتن به حالت اولیه رخ می دهد .

دررفتگی لگن : در این وضعیت  ضربات شدید یا افتادن از نردبان سر استخوان ران از حفره خارج می شود.

دررفتگی انگشت دست و پا :  انگشت از جایگاه زینی خود خارج  و به عقب بر نگردد .

هزینه درمان پارگی رباط صلیبی

روش های درمانی دررفتگی مفاصل

درمان های غیر جراحی :

استراحت , کاهش فعالیت , استفاده از داروهای مسکن و ضد التهابی از جمله روش های غیر جراحی دررفتگی مفصل محسوب می شود همچنین پزشک از آتل یا بانداژ استفاده می کند تا مفصل بی حرکت بماند گاهی نیز پزشک مفصل را جا می اندازد و نیازی به بیهوشی نیست , پس از قرار گرفتن استخوان ها در محل خودانجام تمرینات فیزیوتراپی برای بهبود دامنه حرکتی مفصل نیاز است .

درمان دررفتگی به روش جراحی :

اگر درفتگی مکرر صورت گیرد یعنی در بازه زمانی چندین بار دررفتگی رخ دهد یا هر کدام از استخوان های دررفته دچارشکستگی شوند و درصورتی که رباط ها پاره شده و نیاز به اتصال داشته باشند و نیاز به ترمیم رگ های خونی و آسیب دیده باشد شما نیاز به عمل جراحی دارید .

دریافت نوبت اینترنتی متخصص ارتوپد در شهریار