مفصل شارکو چیست ؟

مفصل شارکو

مفصل شارکو چیست ؟

بیماری مفصلی نوروپاتیک که به عنوان مفصل شارکو نیز شناخته می شود نوعی فرآیند التهابی بوده که بافت نرم , استخوان ها , مفاصل در پا یا مچ پا را تحت تأثیر قرار می دهد , تشخیص زود هنگام آن نقش مهمی در جلوگیری از آسیب های وارده ناشی از آن داشته و مانع از قطع عضو می شود گاهی اوقات می توان با روش های غیر جراحی آن را اصلاح نمود اما در برخی موارد نیز نیاز به جراحی است , پیشگیری از این بیماری نیز به علت شکستگی و ضربه به پا بستگی دارد به خصوص برای کسانی که مستعد عفونت هستند همچنین برای تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از عوارض دیابت بر روی اعصاب محیطی که موجب این بیماری می شود به خصوص  بیماران دیابتی بیمار باید مداوم توسط پزشک مورد بررسی و و معاینه قرار گیرد . چنانچه دنبال متخصص ارتوپد در شهریار ، یا تهرانسر و یا حتی شهرک غرب هستید با تماس تلفنی از دکتر پیمان کاظمی وقت رزرو کنید  و یا همراه ما باشید با بررسی :

• مفصل شارکو چیست و چه علایمی دارد ؟
  • علت بیماری شارکو
  • تشخیص بیماری شارکو
  • روش های درمانی بیماری شارکو
مفصل شارکو

مفصل شارکو چیست و چه علایمی دارد ؟

مفصل شارکو یا بیماری مفصلی نوروپاتیک یکی از عوارض دیابت بوده که به آن آرتریت دیابتی نیز گفته می شود در این بیماری یک یا هر دو کف پا یا مچ پا بیحس می شود , وقتی پا بیحس شود فرد متوجه درد ناشی از شکستگی یا دیگر آسیب ها نمی شود  , این بیماری باعث التهاب شدید در بافت ها , استخوان ها و مفاصل پا می شود و ممکن است موجب پارگی شدید , تحلیل بافتی و دررفتگی مفاصل و استخوان ها شده و باعث تغییر شکل پا شود , علایم این بیماری شامل

• ضعف در قسمت های مختلف دست و پا
  • لاغر شدن پاها
  • کف دست یا پا قوس دار شود .
  • تغییر شکل انگشتان
  • انحنای ستون فقرات
  • بیحسی در دست و پا
  • اختلال در راه رفتن و دویدن
  • دشواری در بلند کردن پاها

در مرحله اول با عنوان تخریب تدریجی مفصل  , مفصل های مچ پا متورم و ملتهب می شوند و بخش داخلی مفصل ها و استخوان های کنار آن شکستگی های ریز پیدا کرده و ثبات خود را از دست می دهند در این نواحی دما افزایش یافته و دررفتگی ایجاد می شود قوس پا حالت صاف پیدا می کند در ادامه بدن به طور خودکار مفصل آسیب دیده را بازسازی می کند و التهاب و تورم کاهش یافته و روند تخریب استخوان متوقف می شود در مرحله سوم با عنوان بازسازی مفاصل و استخوان مچ پا کاملا بهبود می یابند با این تفاوت که دیگر به شکل اولیه خود نیستند .

چه زمانی باید تعویض مفصل زانو را انتخاب کنیم  ؟

علت بیماری شارکو

هر شرایطی که موجب نوروپاتی حسی شودمی تواند باعث ایجاد مفصل شارکو شود

• سندروم شارکو – ماری- توث
  • آسیب به نخاع یا کیست نخاعی
  • آسیب جدی به مفصل
  • مصرف الکل
  • مواد مخدر
  • عفونت ها
  • جراحی پا
  • درمان نشدن شکستگی پا
  • جذام
  • فلج مغزی
  • بیماری های عروقی
  • زخم روی پا که درمان نشده باشد .

تشخیص بیماری شارکو

هنگام تشخیص این بیماری مهم است که بیماری شارکو از دیگر بیماری مفاصل با علایم مشابه متمایز شود , این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود زیرا شکستگی های و آسیب های وارده به مفصل در حدی نیست که توسط اشعه ایکس مشاهده شود پس در این مرحله ممکن است تشخیص اولیه بر اساس سابقه پزشکی و بیماری زمینه ای که فرد را تحت تأثیر قرار داده تشخیص داده شود در ادامه به دلیل تغییرات در پا و مفصل ایجاد می شود می توان این تغییرات را با تصویربرداری ایکس رویت نمود  همچنین یکسری معاینات پزشکی نیز وجود دارد که پزشک با آن می تواند حد زیاد این بیماری را تشخیص دهد این آزمایش ها به بررسی رفلاکس تاندون ها و آزمایش نور سنجی مربوط است .

هزینه عمل جراحی پارگی رباط صلیبی چقدر است ؟

روش های درمانی بیماری شارکو

درمان مفصل شارکو به شدت پارگی مفصل بستگی داشته و به دو شکل روش های غیر جراحی و جراحی انجام می شود , روش های غیر جراحی شامل :

• عصا یا ویلچر برای کاهش فشار وزن
  • بریس
  • اتل ها و مچ پا
  • محرک های الکتریکی
  • داروهای ضد تعریق برای عدم ایجاد زخم
  • داروهای کاهش دهنده تجزیه کلسیم از استخوان مانند بیس فسفونات ها و مکمل ها
  • آب درمانی
  • ورزش های کششی و فیزیوتراپی

در صورتی که با روش های فوق بیماری کنترل نششده و ناهنجاری های شدید در مچ پا ایجاد شده و فرد در معرض بالای خطر ایجاد زخم قرار گیرد جراحی آخرین راه درمان است در این روش جراحی مجدد استخوان انجام می شود که باعث تراز شدن پاها و شکل گیری نرمال آن می شود روش های جراحی نیز شامل سه روش است , روش اول استئوتومی ترمیمی بوده که در این روش استخوان های پا یا مچ پا کوتاه و بلند می شوند و شکل ساختاری پا اصلاح می شود , روش بعدی فیوژن مچ پاست در آن مچ با پیچ های مخصوص ثابت می شود و از حرکت پا جلوگیری می شود و در روش سوم با عنوان استئوتومی ,  استخوانی که باعث زخم پا شده  برداشته می شود .

درمان قطعی پارگی مینیسک پا با جراحی مدرن