علائم بیماری نقرس چیست ؟

علائم نقرص

علایم بیماری نقرس چیست ؟

بیماری نقرس از آرتروز شایع تر و پیچیده تر است , علایم بیماری نقرس با حملات ناگهانی و شدید , ورم , تغییر رنگ محل مورد آسیب و حساسیت به لمس همراه است , این بیماری اغلب شست پا را درگیر می کند حملات آن بیشتر در نیمه شب با احساس سوختن پا اتفاق می افتد , علاوه بر گرمی و تورم حساسیت محل آسیب به قدری است که وزن لایه رویی هم آزاردهنده و غیر قابل تحمل می شود , تجمع اسید اوریک اضافی در بدن عامل بروز نقرس است , بدن طبیعتا اسید اوریک را می سازد و مواد غذایی به اسم پورین در برخی غذاها را یافت می شود به خود جذب می کندکلیه ها اسید اوریک را از خون فیلتر می کنند  اما گاهی این اسید اوریک بیش از اندازه تولید است و یا کلیه با سرعت کافی این اسید اوریک را از خون خارج نمی کند کریستال های این اسید تجمع می کنند و نقرس ایجاد می شود . برای دریافت نوبت مشاوره از  متخصص ارتوپد دکتر پیمان کاظمی با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

• علایم بیماری نقرس چیست ؟
  • انواع نقرس و معرفی هر یک
  • نحوه تشخیص نقرس
  • درمان دائمی نقرس چیست ؟
علائم نقرص

علایم بیماری نقرس چیست ؟

درد شدید مفاصل :

از مهم ترین و ابتدایی ترین علایم بیماری نقرس خفیف ,  درد شدید در مفصل آسیب دیده که می تواند زانو , مچ پا , انگشت بزرگ پا , آرنج و دیگر انگشتان دست و پا باشد , است اما با این وجود نقرس در مفصل بزرگ انگشت شست پا را رایج تر است, در ابتدا این درد مبهم و شدت آن کم بوده اما با پیشرفت بیماری درد نیز شدت می یابد .

ناراحتی :

پس از کاهش درد شدید ممکن است که برخی ناراحتی های مفصلی  تا چند روز و یا حتی تا چند هفته ادامه داشته باشد و پس از مصرف دارو به راحیت از بین نمی روند , به احتمال زیاد حملات بعدی مدت بیشتری طول می کشد و مفاصل بیشتر را تحت تأثیر قرار می دهد .

تورم و تغییر رنگ :

تورم و قرمزی از دیگر علایم بیماری نقرس است , پس از ایجاد درد در مفاصل مختلف مفاصل به صورت غیر طبیعی باد می کند با مقایسه مفصل مورد نظر با دیگر مفاصل می توان به خوبی تورم و تغییر رنگ را  در مفصل آسیب دیده مشاهده نمود .

داغ شدن و حساسیت به لمس :

از دیگر نشانه هایی که در در مفصل متورم شده بیمار دچار نقرس ممکن است دیده شود احساس سوزش و داغ شدن  است فرد معمولا تحمل لمس کردن مفاصل خود را ندارد و در وی لمس کردن با درد همراه است .

درمان قطعی زانو درد به روش پی آر پی

محدودیت دامنه حرکتی :

به مرور زمان علایم این بیماری , شست پا و دیگر مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و و در افرادی که بیماری  آن ها بسیار حاد است  ممکن است بیمار نتوان به طور عادی مفاصل خود را حرکت دهد .

علایم نقرس در مردان و زنان چه تفاوتی دارد ؟

نقرس بیشتر در مردان رخ می دهد , به این دلیل که زنان تا قبل از یائسگی سطح اسید اوریک کمتری دارند  و از طرفی مردان زودتر ( در بازه سنی 30 تا 50 سالگی )  دچار نقرس می شوند  علایم آن در مردان شامل درد شدید و ناگهانی در مفصل به خصوص در شب , ورم , تغییر رنگ به قرمزی , محدودیت دامنه حرکتی , درد و ناراحتی شدید و حسایت به لمس اشاره کرد .

زنان نیز همان علایم مشابه با علایم نقرس در مردان را دارند یعنی همان احساس درد در مفصل آسیب دیده , تورم , قرمزی و….

همچنین افرادی که به نقرس مبتلا هستند احتمال بیشتری دارددر آینده به دیابت نوع 2 مبتلا شوند مطالعات نشان می دهد که زنان مبتلا به نقرس 71 درصد و مردان مبتلا به این بیماری 22 درصد بیش از سایرین در معرض دیابت نوع 2 هستند .

انواع نقرس و معرفی هر

نقرس حاد :

نقرس حاد ناشی از تشکیل بلورهای اورات در مفاصل است , اورات یک ترکیب شیمیایی بوده که در فرآیند تجزیه پورین ها , مواد موجود در مواد غذایی اعم از گوشت قرمز , سرخ کردنی ها , دریاچه ها و آب ادرار تولید می شود در نقرس حاد بلورهای اورات در مفاصل جمع شده  و علایم آن اعم از درد شدید , تورم و.. به طور ناگهانی , در شب و با شدت بالا رخ می دهد .

هزینه تعویض مفصل لگن چقدره ؟

نقرس مزمن :

این نوع در نتیجه افزایش سطح اسید اوریک در خون و تشکیل بلورهای اسید اوریک در مفاصل و بافت های مختلف بدن ایجاد می شود , علایم این نوع شدیدتر است و در برخی افراد علایم ممکن است طولانی مدت و مزمن باشد و در برخی دیگر به صورت تکراری و پراکنده ظاهر شود.

نقرس توفوسی :

این نوع یک بیماری التهابی است که ناشی از تشکیل بلورهای اورات سدیم در مفاصل و بافت های اطراف است این بیماری در مفصل پاشنه رخ می دهد و باعث درد شدید , ورم , قرمزی و گرمی در محل تشکیل بلورها می شود .

نحوه ی تشخیص نقرس

• تست مایع مفصلی ( سینوویال )
  • تست اوریک اسید خون
  • تست اوره و کراتین
  • تست های تصویربرداری اعم از اشعه ایکس , توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن , ام آرآی و سونوگرافی
هزینه اوزون تراپی زانو چقدره ؟

درمان دائمی نقرس چیست ؟

متأسفانه هیچ دارویی برای درمان این بیمار وجود ندارد اما به کمک برخی داروهای می توان به کنترل این بیماری کمک کرد .

درمان خانگی نقرس :

اصلاح رژیم غذایی ؛ مصرف ویتامین C و گنجاندن سبزی و میوه در رژیم غذایی , محدود کردن مصرف غذاهای سراشار از پورین , ام از گوشت قرمز , جگر , کلیه غذهای دریایی , عدم نوشیدن الکل , نوشیدن آب زیاد , انجام منظم فعالیت های ورزشی , گنجاندن سماق در برنامه غذایی به دلیل خاصیت التهابی و ضد اسید اوریکی  و قرار دادن کمپرس سرد روی مفصل از روش های خانگی مؤثر برای این بیماری محسوب می شوند به علاوه دمنوش های گیاهی مانند چای گزینه , دمنوش آلبالو , کرفس و آویشن دمنوش هایی هستند که به بهبود این بیماری کمک می کنند.

داروی نقرس :

داروهای مورد استفاده در نقرس موجب کاهش التهاب و درد و علایم این بیماری می شوند برخی داروهای مؤثر برای نقرس شامل آلوپورینول , بنزبرومارون , کلشی سین , لیسین وراد و… همچنین داروهای بدون نسخه پزشک شامل ایبوپروفن , ناپروکسن و یا کورتیکواستروئیدها که توسط پزشک تجویز می شود است به علاوه ممکن است پزشک برای کاهش درد قرص کلشیسین را تجویز کند , پماد فول جوینت , پماد گل نرگس و گیاهجو در بهبود علایم این بیماری تأثیر مثبت دارند .

درمان زانو پرانتزی با جراحی