ارتوپدی

علایم شکستگی دنبالچه چیست ؟

علائم شکستگی دنبالچه

علایم شکستگی دنبالچه چیست ؟

دنبالچه استخوانی جزئی از لگن خاصره است که در پایین ترین قسمت ستون فقرات و در شکاف سرینی قابل لمس است ,این استخوان باعث ایجاد تعادل هنگام راه رفتن و نشستن شده و تاندون ها ع ماهیچه ها و رباط های بسیار زیادی در کنار آن می گذرند به همین دلیل بسیار مهم و حیاتی است و در صورت آسیب باید به آن رسیدگی شود , این استخوان بنابه دلایلی اعم از ضربه ,چاقی , لاغری مفرط و عدم وجود چربی کافی در نشیمن گاه ,  فشار و یا استفاده زیاد ممکن است دچار شکستگی شود , علایم شکستگی دنبالچه شامل درد و تورم , تغییر رنگ و محدودیت حرکتی است درمان این نوع شکستگی مانند دیگر شکستکی های استخوان , برخی داروها , گچ گرفتن و در موارد شدیدنیاز به جراحی است . دکتر پیمان کاظمی جراح و متخصص ارتوپد در شهریار و تهرانسر و شهرک غرب در خدمت شماست . برای مشاوره و دریافت نوبت با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • شکستگی دنبالچه چیست ؟
  • علایم شکستگی دنبالچه
  • علایم دررفتگی و نیمه دررفتگی دنبالچه
  • علایم کوفتگی دنبالچه
  • درمان کوفتگی , شکستگی و دررفتگی دنبالچه
  • علامت عفونت دنبالچه
علائم شکستگی دنبالچه

شکستگی دنبالچه چیست ؟

استخوان دنبالچه در انتهای پایینی ستون فقرات و درست بالای باسن قرار گرفته و شبیه یک مثلث کوچک است , وارد شدن ضربات شدید و مستقیم ناشی از تصادفات رانندگی یا فشارهای مکرر در بلند مدت و پوکی استخوان  می تواند منجر به شکستگی این استخوان شود و در صورت شکستگی با درد شدید , تورم و گاهی خونریزی همراه است .

علایم شکستگی دنبالچه

درد شدید :

از جمله مهم ترین علایم شکستگی دنبالچه درد شدید در قسمت آسیب دیده یا اطراف ان است , نشستن , تغییر وضعیت بدن و خم شدن و یا وارد شدن فشار به آن باعث می شود که شدت درد در فرد بیشتر شود .

درمان پارگی رباط صلیبی به روش جراحی و غیر جراحی

تورم :

از دیگر علایم شکستگی دنبالچه تورم است , قسمت تیز استخوان باعث آسیب به بافت های کنار دنبالچه می شود و تورم نیز به همین دلیل اتفاق می افتد .

خونریزی :

در پی شکستگی دنبالچه گاهی نیز ممکن است خونریزی رخ دهد , تکه هایی از استخوان ممکن است به پوست نفوذ کرده و باعث خونریزی شود و یا خونریزی به صورت درونی باشد .

احساس سفتی و محدودیت حرکتی :

شکستگی دنبالچه می تواند موجب درد و بی ثابتی در دنبالچه شده و موجب خشکی , سفتی و محدودیت حرکتی در آن شود .

تغییر شکل استخوان :

گاهی ممکن است شکستگی دنبالچه با تغییر شکل استخوان همراه باشد دلیل آن هم این است که این استخوان ممکن است به جلو یا عقب خم شود .

تزریق ژل هیالورونیک اسید به زانو

علایم دررفتگی و نیمه دررفتگی دنبالچه

دررفتگی دنبالچه با شکستگی فرق دارد اما علایم آن بسیار شبیه به شکستگی در این ناحیه است, در درفتگی دنبالچه استخوان از محل خود خارج می شود و با درد شدید در این ناحیه شروع شده و به اطراف تیر می کشد دیگر علایم آن نیز شامل تغییر شکل استخوان , تورم , محدودیت حرکتی , صدای در رفتن هنگام ایجاد آسیب , حساسیت نسبت به لمس , احساس درد هنگام فعالیت ای مختلف ( مانند رابطه جنسی  ) و تغییر فعالیت مانند نشستن و بلند شدن و درد در هنگام دفع است ,  شکستگی یا دررفتگی دنبالچه را نمی توان بدون عکس برداری تشخیص داد , حرکات مکرر در ناحیه دنبالچه , وارد شدن ضربه به عنوان مثال وقتی فرد روی با سرعت زیاد می نشیند می تواند موجب دررفتگی دنبالچه شود .

اصلی ترین علت درد دنبالچه مربوط به نیمه دررفتگی های استخوان دنبالچه به سمت جلو و عقب می باشد  در این مورد استفاده از بادکش برای درد دنبالچه توصیه می شود

علایم کوفتگی دنبالچه

کوفتگی زمانی اتفاق می افتد  که ضربه مستقیم که ضربه مستقیم یا ضربات مکرر توسط جسمی سنگین به بدن برخورد کند و فیبرهای عضلانی زیرین و بافت همبند را له کند بدون اینکه در پوست پارگی ایجاد کند کوفتگی دنبالچه معمولا در اثر زمین خوردن ایجاد می شود علایم کوفتگی دنبالچه شامل درد و تورم است و رنگ های خونی پاره شده باعث تغییر رنگ ناحیه به رنگ مایل به آبی شود ممکن است در عضله آسیب دیده احساس ضعف و سفتی وجود داشته باشد .

درمان قطعی پارگی مینیسک با جراحی

درمان  کوفتگی , شکستگی و دررفتگی دنبالچه

درمان های خانگی :

  • استراحت و محدودیت فعالیت
  • تغذیه مناسب
  • منابع غذایی سرشار از ویتامین D و کلسیم

دارو :

  • استامینوفن
  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن

گچ گیری :

گچ برای تثبیت و درمان و استحکام بخشیدن به شکستگی دنبالچه استفاده می شود پزشک گچ را به دور دنبالچه می پیچد و یا در محل شکستگی قرار می دهد.

عمل جراحی :

در شکستگی های شدید این ناحیه که روش های غیر جراحی پاسخگو نیست نیاز به عمل جراحی است دربرخی شکستگی ها پزشک ممکن است تصمیم بگیرد عمل جراحی ترمیمی را با استفاده از اتصالات فلزی مانند پیچ , بسترها و پلاک انجام دهد همچنین در برخی موارد عمل جراحی با برداشتن کامل این استخوان و یا بخشی از ان انجام می شود و برای افرادی مثمرثمر است که با از بین رفتن پیشرفته دنبالچه و ناپایداری شدید آن مواجه هستند.

عوارض عمل برداشتن دنبالچه چیست ؟

امکان آسیب به مقعد و دوره بهبود زخم های طولانی تیر از عوارض عمل برداشتن دنبالچه است که در صورت آسیب به مقعد نیاز به کولوستومی خواهد بود .

علامت عفونت دنبالچه

از دیگر مشکلات رایج برای این قسمت از بدن عفونت دنبالچه است , پزشکان معتقدند مردانی که بدن پر مویی دارند و دچار اضافه وزن هستند و ساعت های طولانی روی صندلی می نشینند دچار کیست مویی می شوند که علت عفونت دنبالچه است , علایم عفونت  دنبالچه شامل , تب , لرز , حالت تهوع , قرمزی پوست و تورم , ایجاد سوراخ های فراوان در پوست و مشاهده ترشحات چرکین و خون در حفره ای که در اثر کیست ایجاد شده است .

متخصص ارتوپدی در تهرانسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *